canisterapie v dětské psychiatrii
Úspěšné využítí této metody, to je vztah mezi dítětem a psem, se doporučuje pro děti
- s poruchami smyslovými, komunikačními
- s poruchami chování a prožívání
Děti mají o psa zájem a brzy zjistí, že pes jejich city opětuje. To je podstatný rys terapie.
U dítěte se zvyšuje sebedůvěra, navazuje kontakt s jinými lidmi a pomocí terapeuta sděluje své pocity a problémy.
- při konfliktech mezi rodiči a dětmi
- při autismu, včetně odmítání kontaktu s lidmi
Při autismu pes hraje roli prostředníka mezi světem autisty a světem ostatních lidí. Přispívá tak k jeho duševní rovnováze
a prolamuje bariéry okolního světa.
Praktické metody canisterapeutické činnosti u dětí s psychickými poruchami.
- seznamování se psem, jeho rasou, jménem
- chování, mazlení s psíkem, komunikace s ním
- poznávací činnosti - prohlížení knih, atlasů ze světa psů, říkanky, písničky, příběhy
- pohybové hry se psem - učíme se psa vodit na vodítku, osvojujeme si základní povely pro psa
- učíme se lásce ke zvířatům, vzájemné péči a starostlivosti psa
- odměňování psa, krmení
Tímto úzkým kontaktem mezi dítětem a psem dochází postupně k vytvoření emocionálního vztahu.
Dítě se stává otevřenější, vstřícnější a rodostnější. Začíná si lépe rozumět s ostatními.
Starší děti projevují velký zájem o poznávací činnosti ze světa psů, rádi si osvojují základní vědomosti a dovednosti.
Děti předškolního věku si psíky rádi chovají, mazlí se snimi. Zde se uplatňují především ochranitelské postoje.