Canisterapie a mentální retardace dětí
Kontakt s živým zvířetem výrazně pomáhá k rozvoji citových a rozumových schopností. U této skupiny osob je zpomalen rozvoj sociálních dovedností, řeči a schopnosti porozumět mluvenému slovu.
Význam psa pro mentálně opožděné dítě.
- Citová výchova
Pes je zdrojem silných podnětů, vzbudí u dítěte zájem. Je možno se ho dotýkat, hladit ho, mazlit se sním a tím uspokojovat potřebu něžnosti.
Pes lásku dítěti oplácí, dítě cítí, že je milováno.
Pes se neodtahuje, má na dítě čas.
- Rozvoj pohybových funkcí
Pes motivuje k rehabilitaci a k rozvoji jemné motoriky dítěte - házení míčku, hlazení. Rozvíjí i hrubou motoriku - napodobování pohybů psa, běhání, závodění se psem, podlézání psa, skákání.
- Vydovádění se nebo uklidnění se psem
Dítě se učí relaxaci, nacvičuje sebeovládání, učí se nechat pejska chvíli odpočívat a nerušit ho.
- Výchova k zodpovědnosti
Pes učí dítě, jak se správně chovat ke zvířatům a pak i k lidem. Upevňuje sebeobslužné dovednosti. Zvyšuje samostatnost a zodpovědnost, umožňuje rozvoj rodičovských postojů.
Pes na sebe dovoluje výchovně působit.
- Pes podporuje rozvoj fantazie a tvořivosti
Motivuje ke kreativnímu vyjádření - kreslení, modelování apod.
- Pes rozšiřuje u dítěte slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
Dítě psa osloví, něco mu přikáže, naučí se o něm básničku nebo písničku
- Stoupá sebevědomí dítěte
- Velký pes poskytuje dítěti pocit bezpečí, malý pes rozvíjí ochranitelské postoje dítěte
- Pomocí psa dítě rozvíjí prostorové dovednosti
Sem patří hlavně povely "schovej míček nad...., pod....., za......, před......."