Canisterapie a mentální retardace dětí

    Kontakt s živým zvířetem výrazně pomáhá k rozvoji citových a rozumových schopností. U této skupiny osob je zpomalen rozvoj sociálních dovedností, řeči a schopnosti porozumět mluvenému slovu.

    Význam psa pro mentálně opožděné dítě.

  • Citová výchova

Pes je zdrojem silných podnětů, vzbudí u dítěte zájem. Je možno se ho dotýkat, hladit ho, mazlit se sním a tím uspokojovat potřebu něžnosti.

Pes lásku dítěti oplácí, dítě cítí, že je milováno.

Pes se neodtahuje, má na dítě čas.

  • Rozvoj pohybových funkcí

Pes motivuje k rehabilitaci a k rozvoji jemné motoriky dítěte - házení míčku, hlazení. Rozvíjí i hrubou motoriku - napodobování pohybů psa, běhání, závodění se psem, podlézání psa, skákání.

  • Vydovádění se nebo uklidnění se psem

Dítě se učí relaxaci, nacvičuje sebeovládání, učí se nechat pejska chvíli odpočívat a nerušit ho.

  • Výchova k zodpovědnosti

Pes učí dítě, jak se správně chovat ke zvířatům a pak i k lidem. Upevňuje sebeobslužné dovednosti. Zvyšuje samostatnost a zodpovědnost, umožňuje rozvoj rodičovských postojů.

Pes na sebe dovoluje výchovně působit.

  • Pes podporuje rozvoj fantazie a tvořivosti

Motivuje ke kreativnímu vyjádření - kreslení, modelování apod.

  • Pes rozšiřuje u dítěte slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti

Dítě psa osloví, něco mu přikáže, naučí se o něm básničku nebo písničku

  • Stoupá sebevědomí dítěte
  • Velký pes poskytuje dítěti pocit bezpečí, malý pes rozvíjí ochranitelské postoje dítěte
  • Pomocí psa dítě rozvíjí prostorové dovednosti

Sem patří hlavně povely "schovej míček nad...., pod....., za......, před......."